Praca projektanta niejedno ma imię. To czym zajmują się projektanci czasem określa nazwa ich stanowiska, ale bardzo często obowiązki projektanta są dyktowane sytuacją w projekcie.
W ostatnim czasie sporo czasu spędziłam nad zastanawianiem się nad poniższymi kwestiami:
🤔 Jakie kompetencje musi posiadać „dobry” projektant / projektantka?
🤔 Dojrzały projektant – czyli jaki?
🤔 Jak budować dojrzałość w pracy projektanta?
W poniższym artykule przedstawię Wam 10 punktów, w których będę odpowiadać na te pytania. Są to moje subiektywne wnioski oraz wskazówki oparte na moim doświadczeniu. Zapraszam do lektury!
1. Projektuj dobre (użyteczne) interfejsy.
Po pierwsze projektuj. Ale nie projektuj czegokolwiek, projektuj dobre, użyteczne interfejsy i najlepiej jeszcze takie miłe dla oka i angażujące 🙂 . Bez tego kroku nie ma mowy o dojrzałości, bo bez tworzenia dobrych i użytecznych interfejsów nie będziesz dobrym projektantem / projektantką.
Jak zatem sprawdzić czy interfejs, który tworzysz jest dobry?
👉 Przede wszystkim przejrzyj konkurencję i sprawdź czy Twój produkt jest zbliżony jakościowo do najbardziej popularnych aplikacji w tym obszarze, w którym jest Twój produkt.
👉 Pokazuj aplikację (design) innym i zbieraj informację zwrotną, najlepiej niech osobami, które będą dawać Ci feedback będą potencjalni użytkownicy Twojej aplikacji (lub bardziej doświadczeni projektanci).
👉 Przeprowadź testy partyzanckie, testy użyteczności.
👉 Poproś o review bardziej doświadczonych projektantów – uczenie się od innych to moja ulubiona forma doskonalenia się!
2. Pracuj nad efektywną komunikacją z klientem i zespołem – angielski to podstawa!
Umiejętności miękkie w pracy projektanta to jedne z ważniejszych kompetencji jakie powinien posiadać projektant interfejsów. Projektant powinien być obecny na każdym z etapów trwania projektu i przez to musi posiadać dość zaawansowane umiejętności komunikacyjne.
👨🏼💻 Komunikacja z członkami zespołu
Mówiąc o komunikacji nie mam na myśli tylko komunikacji werbalnej. Tutaj wchodzi w grę też wysoka kultura i umiejętność komunikowania się przez różne komunikatory (Slack, Zoom, Skype) oraz korespondencja mailowa. Szczególnie w dzisiejszej rzeczywistości pracy zdalnej, komunikujmy się ze sobą w sposób efektywny i kulturalny. Zwróć uwagę czy wiadomości, które wysyłasz są zrozumiałe, czy nie wysyłasz ich w sposób chaotyczny powodując szereg bezużytecznych powiadomień, zwróć uwagę na kulturę swoich wypowiedzi i odpowiedni język.
👩🏻💼 Komunikacja z klientem
Kolejną dużą częścią w pracy projektanta jest komunikacja z klientem. Bardzo często bywa tak, że projektanci są pierwszym punktem kontaktu w projekcie. Z tego względu umiejętność współpracy z klientem jest bardzo ważna. Dodatkowo, ja w swojej pracy w większości projektów komunikuję się z klientami amerykańskimi. Umiejętność płynnej komunikacji w języku angielskim to podstawa. Bez tego, możesz utknąć na pewnym etapie i nie pójść dalej.
Więcej o tym jak efektywnie komunikować się z klientem amerykańskim pisałam 👉 tutaj.
3. Prezentuj swoją pracę w zrozumiały i przejrzysty sposób.
Duża część pracy projektanta to prezentowanie i argumentowanie rozwiązań. Zadbaj o to, by Twoja wypowiedź była ustrukturyzowana, przejrzysta i zrozumiała. Używaj zrozumiałego języka w tłumaczeniu swoich rozwiązań. Zachowaj otwarty umysł na wszelkie sugestie, zmiany i usprawnienia. Dostarcz też Twojemu rozmówcy przestrzeń na wypowiedzenie się i przekazanie informacji zwrotnej. Pamiętaj o tym, że nie ma co za bardzo przywiązywać się do Twoich rozwiązań, nie bój się ich modyfikować, dyskutuj! W ten sposób wspólnymi siłami stworzycie produkt, który będzie dopracowany pod różnymi aspektami.
👉 Pamiętaj, żeby dostosować swój język do poziomu wiedzy i znajomości terminów technicznych klienta. Gdy będziesz używał/a w swoich wypowiedziach terminów takich jak: wireframes, user stories, flow, high fidelity prototypes nie przyjmuj za oczywiste, że rozmówca wie o co chodzi 😉
4. Weryfikuj postawione założenia i tworzone rozwiązania z innymi.
To bardzo ważny krok szczególnie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z projektowaniem. Nie bój się prezentować swoich prac innym, zwłaszcza bardziej doświadczonym projektantom. Często na etapie tłumaczenia i prezentowania widoków zdarzało mi się uświadomić sobie, że coś nie ma sensu, albo zdać sobie sprawę, że zapomniałam o czymś istotnym. Lepiej uświadomić to sobie weryfikując swoje rozwiązania z członkami zespołu niż na spotkaniu z klientem 😉
Takie spotkanie analizujące i weryfikujące (często mówimy w naszym zespole na to Design Review) są bardzo wartościowe i edukacyjne. Inne osoby mogą przedstawić swoje odczucia odnośnie interfejsu i udzielić nam dużo wartościowych wskazówek, a to sprawi, że nasze umiejętności w szybkim tempie poszybują w górę!
5. Dbaj o spójność, pracuj na komponentach i Design Systemie.
Z projektu, który tworzysz w Figmie, Sketchu czy Adobe XD prawdopodobnie będziesz korzystać nie tylko Ty. W naszej firmie pracujemy w Figmie, ponieważ jest to dla nas najwygodniejsze i najbardziej efektywne narzędzie do projektowania oraz współpracy projektant – programista – klient. Znaczy to, że oprócz tego, że ja pracuję w danym projekcie na Figmie, w tym samym czasie (lub trochę późniejszym) mają do niego dostęp różne osoby np. Product Owner, Programiści, Klient. Co w związku z tym?
Zadbaj o to, żeby przestrzeń Twojej pracy była uporządkowana i spójna. Zadbaj o odpowiednie nazwanie artboardów, ułóż je w logiczny sposób i nadaj nagłówki tam, gdzie to potrzebne. Dbaj o spójność elementów, z których budujesz swój interfejs, pracuj na komponentach i twórz Design System, który ułatwi nie tylko Tobie tworzenie i aktualizację kolejnych ekranów, ale będzie też bardzo wdzięcznym systemem dla programistów. Dlaczego? Na przykład dlatego, że w sytuacji kiedy programiści będą tworzyć widoki, których nie ma na Twoich designach, będą mogli skorzystać z gotowych i odpowiednio przygotowanych „klocków”. Dzięki dobrze opracowanemu Design Systemowi będą mogli stworzyć analogiczne widoki z gotowych elementów, ciągle pasujących do designu, który tworzysz.
6. Pamiętaj, że praca projektanta, to nie tylko design, testuj aplikację pod kątem UX/UI – wykonuj audyt UX/UI.
Są organizacje, w których design wykonywany jest przed developmentem (w naszej organizacji też mieliśmy kiedyś takie podejście, ale w ostatnim czasie ono się zmieniło). Projektant kończy swoją pracę, przekazuje do implementacji i często w zasadzie nic więcej go już nie obchodzi.
Dobry Projektant, będzie „doglądał” tego projektu i analizował jak się mają jego zaprojektowane ekrany vs ekrany zaimplementowane. I nie chodzi o to, żeby „pilnować” czy programiści implementują widoki zgodnie z Twoim designem. Chodzi o to, żeby wspólnie dbać o jakość produktu, bo to oczywiste, że często projektanci mają lepsze oko jeśli chodzi o kwestie wizualne interfejsu i coś co dla nas jest oczywiste i zauważalne na pierwszy rzut oka może być niedostrzegalne dla programistów (np. przesunięcie o dwa pixele albo nieodpowiedni cień). I to nasze zadanie, żebyśmy raz na jakiś czas wykonali taki audyt, przetestowali aplikację i upewnili się, że jest pixel perfect i aplikacja zachowuje się tak jak powinna 😉
7. Upewnij się, że potrafisz (nawet teoretycznie) przeprowadzić testy użyteczności oraz warsztaty z klientem / zespołem.
Są sytuacje w projekcie, które wymagają czegoś więcej niż samego projektowania ekranów. Aktualnie na rynku pracy bardziej świadome firmy zaczynają rozdzielać stanowiska projektantów i zamiast pojedynczych stanowisk na Designera pojawiają się stanowiska takie jak: UX Researcher, UX Writer, UX Designer, UI Designer, Design Consultant, Workshops Strategist etc. Częściej jednak mamy okazję zobaczyć oferty pracy na stanowiska UX/UI Designera czy Product Designera. Dlatego też, każdy projektant powinien mieć choć podstawową umiejętność o tym jak przeprowadzić testy użyteczności, badania, czy warsztaty z klientem/zespołem.
Taka umiejętność wnosi ogromną wartość do projektu i dla zespołu, a projektant staje się osobą, która nie tylko skupia się na dobrze zaprojektowanych ekranach i dobrze zaprojektowanym doświadczeniu użytkownika, ale może też na przykład:
👉 za pomocą wywiadów lub metod warsztatowych zweryfikować, czy sam pomysł tworzenia produktu trafnie rozwiązuje problem użytkowników,
👉 przeprowadzić analizę danych i zrobić research, który pozwoli na zebranie odpowiednich materiałów do stworzenia produktu,
👉 za pomocą wywiadów lub metod warsztatowych zebrać wymagania i potrzeby użytkowników i klientów,
👉 przeprowadzić warsztaty z klientem i zespołem w celu szerzenia świadomości i zwiększenia zaangażowania w pracę w projekcie i jednocześnie w celu podniesienia jakości produktu,
👉 przeprowadzić testy użyteczności z użytkownikami docelowymi, co pozwoli nam zweryfikować jak użytkownicy korzystają z naszej aplikacji i wprowadzić kluczowe zmiany jeszcze przed wypuszczeniem jej na rynek.
Te punkty mogę wymieniać bez końca, ale nie o to chodzi. Chodzi o to, by każdy projektant znał chociaż podstawy metod warsztatowych i badawczych, tak, aby w odpowiednim momencie w projekcie zareagować i wesprzeć zespół proponując przeprowadzenie warsztatów lub badań, pokazując jednocześnie ogromną wartość tych metod warsztatowych i badawczych.
8. Nie bój się przejmować inicjatywy i sygnalizować potrzebę przeprowadzenia warsztatów czy testów użyteczności.
Ten punkt jest integralną częścią punktu siódmego, ale w nim chodzi już o coś więcej. Chodzi nie tylko o samą umiejętność przeprowadzenia badań lub warsztatów. Dojrzały projektant, w moim odczuciu, potrafi wyczuć, że w tym danym momencie, w tym konkretnym projekcie jest przestrzeń i potrzeba na wykonanie dodatkowego kroku.
Spójrzmy na taki przykład z mojego życia: tworzymy aplikację medyczną, dla lekarzy. Klient jest wizjonerem i zależy mu na generowaniu coraz większej ilości funkcji, coraz bardziej angażującej aplikacji, która zatrzyma użytkowników przy sobie. Ja mogę iść za wizją klienta i generować coraz to nowe i świetne funkcjonalności, spełniając jednocześnie zadania spływające od klienta. Mogę też zatrzymać się i podjąć decyzję (i oczywiście przekonać klienta i zespół) o konieczności przeprowadzenie testów użyteczności, które zweryfikują czy wszystkie podstawowe funkcje działają jak należy i są dla użytkownika intuicyjne.
Podejmuję więc decyzję o przeprowadzeniu testów użyteczności. W trakcie ich trwania okazuje się, że użytkownicy mają problemy z połączeniem się z urządzeniem medycznym. Bez połączenia się z tym urządzeniem dalsze funkcje nie mają sensu, ponieważ jest to kluczowy krok do używania całej aplikacji. Podejmujemy więc decyzję o niegenerowaniu kolejnych dziesiątek ekranów i funkcjonalności, ale zaczynamy projektować doświadczenie użytkownika, które przeprowadzi go w sposób bardziej intuicyjny przez moment połączenia się aplikacji z urządzeniem medycznym.
Co by było gdybyśmy nie przeprowadzili testów użyteczności i generowali kolejne funkcjonalności? Prawdopodobnie obyłoby się bez wielkiej tragedii, natomiast jakość produktu byłaby słabsza i stracilibyśmy okazję wcześniejszego wyłapania i naprawienia problemu. Dlatego właśnie inicjatywa i sygnalizowanie przez projektanta takich potrzeb jest bardzo ważna w procesie tworzenia produktu.
9. Pokaż klientowi / zespołowi, że dbanie o jakość produktu to coś więcej niż tylko dobrze zaprojektowane i zaimplementowane ekrany.
Odpowiednie przejęcie inicjatywy to jedno, a pokazanie wartości swoich działań i niestandardowe działania to drugie. Myślę, że w tym wpisie jasno już wybrzmiało, że (w moim odczuciu) praca projektanta to coś więcej niż samo projektowanie. Praca kreatywna to myślenie poza schematami, to zadawanie sobie ciągle pytań i patrzenie z różnych perspektyw. Samo projektowanie ekranów jest tylko składową w morzu działań, które projektant powinien podjąć w trakcie tworzenia produktu. Ja to wiem, Ty też (już) to wiesz, czas teraz zakomunikować to innym 😉
10. Jeśli jesteś pewien/pewna słuszności swoich działań – rób swoje, jeśli inni nie widzą w tym wartości – pokaż im tę wartość 😉
Ten punkt jest tak naprawdę podsumowaniem wszystkich poprzednich punktów. Umiejętności miękkie są bardzo istotne w wielu momentach w pracy projektanta. Jedną z kluczowych umiejętności jest umiejętność argumentowania i prezentowania swoich pomysłów, wniosków, koncepcji i inicjatyw. Samo przeprowadzenie testów, badań czy warsztatów to jedno, a „sprzedanie” ich tak, by każdy chciał to powtarzać i mieć to w swoim projekcie to drugie 😉 .
Życzę Ci wiele determinacji w tych działaniach i powodzenia w odpowiednim argumentowaniu i tworzeniu samych najlepszych produktów 😉 !
A Tobie z czym kojarzy się dojrzałość w pracy projektanta?
Czytaj Więcej: